Ontspanningstherapie

Al jarenlang hebben wij ervaring met behandeling van mensen die als gevolg van spanningen, lichamelijke klachten ontwikkelen. Voorbeelden hiervan zijn bv hoofdpijnklachten, rugklachten en hyperventilatieklachten.

Therapievormen

Wij maken gebruik van allerlei invloeden van vele methodes om te ontspannen. Enkele hiervan zijn:

• Methode Jacobsen
  • Methode Schulz
  • Methode Dixhoorn
  • Methode Ademhalingtechnieken van Borg
  • Methode Mindfullness

Wij zijn er op uit om in het heden de oplossing te zoeken van uw spanningen. Het verleden heeft natuurlijk invloeden op het nu. Het leven speelt zich af “in het nu” . De aandacht voor “ het nu” is erg verweven in onze therapie.
Als we in het heden, in het nu, ons bewust worden van wat er in en om ons heen gebeurt, kunnen we ook meer aandacht geven aan wat voor een druk we op onszelf opleggen door het “moeten van allerlei activiteiten”. Als puntje bij paaltje komt “ moeten” we niet zoveel. Er kunnen altijd keuzes gemaakt worden.

Dit gecombineerd met oefeningen die dit bewustzijn ondersteunen kunnen we:

• een manier vinden om in direct contact te staan met wat er in je leven gebeurt
  • een manier vinden om je leven zelf in de hand te nemen
  • een manier vinden om de uitdagingen in het dagelijks leven onder ogen te zien en te komen tot effectieve actie.

Het belang van ontspannen

Ontspannen is iets heel persoonlijks. Het gaat erom dat je tot rust komt. Dat je even nergens aan hoeft te denken. Er zijn vele varianten van ontspannen. Wandelen, lezen, sporten. Het gaat erom dat er in je hoofd niet allerlei gedachtes op de voorgrond proberen te dringen. Zoek een activiteit die je hoofd leeg maakt. Dat werkt ontspannend. Ont-spannen is belangrijk om de spanning te verminderen en klachten te voorkomen.

Aandacht voor jezelf

Iedereen kent momenten van níet aandachtig zijn. We zijn dan vergeetachtig, leven mechanisch, en hebben het gevoel niet meer in contact met onszelf te staan. Dit kan gemakkelijk leiden tot toename van lichamelijke en psychische klachten. Aandachttraining biedt je de mogelijkheid om met zorgzame aandacht te leven op het moment zélf in plaats van verzanden in het verleden of de toekomst.

Mindfullness

Als samenleving lijken we een afkeer van pijn en ziekte te hebben, alleen al de gedachte eraan roept negatieve reacties op. Maar pijn en ziekte horen bij het leven. Deze afkeer lijkt te maken te hebben met ons idee dat pijn en ziekte hetzelfde is als lijden. Dit lijden is echter één van de mogelijke antwoorden op pijn. Weinig pijn kan groot lijden veroorzaken. Bijvoorbeeld wanneer we bang zijn dat de pijn te maken heeft met een ernstige ziekte. Dezelfde pijn geeft nauwelijks last wanneer we ons er geen zorgen over maken. Niet alleen de pijn zelf bepaalt de mate van ons lijden, maar ook hoe we ernaar kijken en erop reageren. En een bekend gezegde luidt: ‘Een mens lijdt het meest door het lijden dat men vreest’.

Aanhoudende pijn en ziekte kan de kwaliteit van ons leven uithollen. Je hebt vast al verschillende manieren uitgeprobeerd om er mee om te gaan. Afleiding zoeken helpt niet altijd. Negeren kan ertoe leiden dat je teveel doet, waardoor je meer last krijgt. En wanneer je niets meer onderneemt om verergering van de klachten te voorkomen, regeert de angst en het lijden. Bovendien loop je het risico dat de conditie van je lichaam achteruit gaat door gebrek aan beweging. Aandachttraining is een andere benadering. Het vraagt ons om waar te nemen wat er is. Om met onze volledige aandacht naar de lichamelijke sensaties van pijn en ziekte toe te gaan en erin te gaan. Pijn en ziekte zijn er immers toch, dus waarom zouden we ze niet onderzoeken en beter leren kennen?

Zo kan je ontdekken dat pijn en ziekte niet hetzelfde zijn als je gedachten en gevoelens over pijn en ziekte. Sterker nog: jij bent niet je pijn. Je bent veel meer dan dat, een heel mens die met pijn en ziekte geconfronteerd wordt en daar op een bepaalde manier mee om moet gaan. Wanneer je met je volledige aandacht op de pijn gericht bent, ervaar je misschien een centrum van kalmte in jezelf, van waaruit je lichamelijke sensaties, gedachten, gevoelens, of iets anders waarneemt. Je zult merken dat gedachten en gevoelens over pijn en ziekte veranderen door de tijd heen. Ze komen en gaan. Ook lichamelijke sensaties van pijn en ziekte veranderen door de tijd heen, en zelfs van moment tot moment. Je leert zien hoe het op het moment zelf werkelijk met je is. Door goed naar je lichaam te luisteren kan je je leven zo organiseren dat pijn en ziekte enigermate onder controle gehouden kunnen worden.

Oefeningen

Aandacht voor de ademhaling – Basis instructies

1. Ga makkelijk zitten, op een stoel met een rechte leuning of op een kussen op de grond. Als je op een stoel zit, leun dan iets naar voren, zodat je rug geen steun heeft. Als je op de grond zit, is het goed als je knieën de vloer raken.
    Experimenteer met de hoogte van de kussens tot je je prettig voelt en voldoende steun hebt.
  2. Geef je rug de gelegenheid een rechte, waardige en comfortabele positie in te nemen.
    Als je op een stoel zit, zet dan je voeten naast elkaar plat op de vloer……Sluit je ogen als je dat prettig vindt.
  3. Richt je aandacht op de aanraking en druk in die delen van je lichaam die contact maken met waar je op zit.
    Neem enkele minuten de tijd om deze gewaarwordingen, net zoals bij de bodyscan, te onderzoeken.
  4.  Richt nu je aandacht op de veranderende gewaarwordingen in je onderbuik, terwijl je adem in en uit je lichaam stroomt.
    Als je dit voor het eerst doet, kan het handig zijn je hand op je onderbuik te leggen en te letten op het veranderende patroon van gewaarwordingen waar je hand contact maakt met je onderbuik.
    Als je eenmaal op deze manier hebt ´afgestemd´ op de fysieke gewaarwordingen kun je je hand weghalen en je verder concentreren op de gewaarwordingen in de buikwand.
  5. Concentreer je bij elke inademing op het uitzetten en bij elke uitademing op het inzakken van je buik.
    Volg zo goed mogelijk met je aandacht de veranderende lichamelijke gewaarwordingen in je buik als bij het inademen je adem je lichaam binnenkomt en bij het uitademen je adem je lichaam weer verlaat.
    Misschien merk je de korte pauzes op tussen een inademing en de volgende uitademing en tussen een uitademing en de volgende inademing.
  6. Het is niet nodig om de ademhaling op welke manier dan ook onder controle te krijgen.
    Laat gewoon je ademhaling haar gang gaan. Probeer deze houding ook zo goed mogelijk toe te passen  op de rest van je ervaring: je hoeft niets voor elkaar te krijgen, je hoeft niets te bereiken.
    Sta jezelf eenvoudig toe je ervaring je ervaring te laten zijn. Je ervaring hoeft niet anders te zijn dan ze is!

De 3 minuten ademruimte-basis instructies

1. Bewustzijn
    Breng jezelf in het huidige moment door in een rechte houding te gaan zitten. Sluit je ogen en vraag je af: Wat ervaar ik op dit moment, welke gedachten en gevoelens heb ik, wat zijn mijn lichamelijke gewaarwordingen? Neem nota van je ervaring, ook al is die niet aangenaam
  2. Aandacht voor de ademhaling
    Breng daarna je volle aandacht naar de ademhaling, naar het in-en uitademen. Je ademhaling kan als een anker fungeren om je naar het heden te leiden en kan je helpen om aandachtig en stil te zijn.
  3. Uitbreiding
    Breid het bewustzijn van je ademhaling zodanig uit dat je je lichaam als geheel voelt, je houding en je gezichtsuitdrukking. De ademruimte stelt je in staat de automatische piloot uit te schakelen en weer contact te maken met het huidige moment. De kernvaardigheid van mindfullnes is je bewust te blijven van het huidige moment. Niets anders.

Veel succes en veel geduld.