Oncologiefysiotherapie - Adviezen & Oefeningen

Adviezen

  • Blijf actief en in beweging ook gedurende de behandelingen.
  • Blijf werken en sporten zo lang als u zich daar goed bij voelt.
  • Wordt de sport die u beoefent te zwaar zoek een lichter alternatief of kom bij ons langs voor begeleiding
  • Gezonde voeding draagt bij aan een goed herstel.
  • Zorg ook voor ontspanningsmomenten.
  • Wissel activiteiten en rust af.

Oefeningen

Hieronder volgen enkele oefeningen waar u zelf mee aan de slag kunt. Ervaart u problemen met het uitvoeren van de oefeningen? Of wilt u meer oefeningen en begeleiding? Neemt u dan contact met ons op.

Conditie
Wandelen is vaak een goede manier om de conditie op pijl te houden. U kunt het beste 5x per week gaan wandelen. Als u weet wat u maximaal in tijd of afstand (comfortabel) kan wandelen, gaat u dan trainen op de helft daarvan. Bijvoorbeeld als u 30 minuten maximaal kunt wandelen zonder klachten te krijgen dan gaat u 5x per week een kwartier wandelen.

Trainen kuitspieren met gestrekte knie
Bekijk YouTube fimpje

Beweeglijkheid schouder
De handen achter de oren tegen het
achterhoofd leggen en vervolgens de
vingers ineenstrengelen. Houdt de ellebogen eerst ontspannen naar voren en breng ze dan zo ver mogelijk naar achteren.

oncologie oefening 1
 

Oedeem arm
Staande, beide armen zo hoog mogelijk zijwaarts bewegen.

oncologie oefening 2