Oedeemtherapie - Adviezen & Oefeningen

Adviezen

Wondjes en infecties

Voorkom beschadigingen van de huid, injecteer nooit in een aangedaan lichaamsdeel. Laat nooit de bloeddruk opnemen op de aangedane zijde. Voorkom verbrandingen van de huid (ook zonnebrand is een verbranding). Probeer ook insectensteken (muggen zijn berucht!) te voorkomen. Let op wondjes, ontsmet deze gelijk. Een klein flesje betadine in de tas is handig.

Druk op lymfevaten van buiten af

Knellende kleding (kniekousen, strakke broeken, bh-bandjes), sieraden of bijv. bloeddruk meten aan aangedane kant, belemmeren de afvoer van lymfevocht en zijn bij een lymfoedeem absoluut af te raden. Een gedoseerde druk van buitenaf zoals bandageren/zwachtelen of steunkousen is wel goed.

Belasting en belastbaarheid

Rustige beweging is zeer belangrijk. Overmatige beweging of extreme belasting (denk aan een sportwedstrijd of prestatie sporten) kan een lymfoedeem uitlokken of verergeren. Belangrijk: pas de belasting ( de inspanning die je doet) aan, aan de belastbaarheid ( het geen wat je aankan). Doe dit tijdens al je dagelijkse bezigheden, zoals bij huishoudelijk werk of je gewone werk, hobby’s en sport.

Warmte en koude

Wees voorzichtig met warmte en koude. Als uw wordt bloodgesteld aan te veel warmte of kou (sauna, zonnebanken of heet bad), kan ook lymfoedeem ontstaan of verergeren.

Gewicht

Door toename van gewicht en overgewicht neemt vaak de activiteit af waardoor de lymfpomp, een van de factoren voor lymfafvloed, verminderen. Daarnaast zal door veel gewicht de productie van lymfvocht juist toenemen.


Oefeningen

Oefeningen Lymfoedeem arm

Ademhalingsoefening

Voer deze oefening uit in buik of ruglig.
Leg de handen in de zij. Adem rustig naar de handen toe, zodat er een buikademhaling ontstaat. Bij inademen zal de buik uitzetten, bij uitademen gaat de buik weer terug.
Adem vervolgens zo diep mogelijk uit, totdat alle lucht eruit is en je heel graag weer wil inademen. Maar wacht daar zo'n 7-10 tellen mee. Adem daarna weer rustig met een buikademhaling door. Herhaal het in totaal 3 keer.

Houding
Let goed op uw houding. Borst vooruit, schouders laag, kin intrekken en kruin omhoog. Maak u lang.

 

Rotatie Nek

Ga rechtop zitten. Draai rustig het hoofd van de ene naar de andere zijde. Kijk in de richting van de beweging. Probeer geleidelijk te verbeteren totdat de kin in lijn met de schouder komt. 10x herhalen.

image
 

Kantelen Hoofd

Ga rechtop zitten en kantel het hoofd met het oor naar de schouder. Let op dat u de schouder niet optrekt. 10 tellen oprekken, vervolgens de andere kant op.

image
 

Schouders draaien

Ga rechtop zitten. Draai vervolgens met de schouders rondjes naar achter. Laat hierbij de armen ontspannen hangen. Herhaal dit 10 keer.

Armen draaien

Ga rechtop zitten. Maak grote cirkels met de armen. Doe dit op een rustig tempo. Herhaal 10 keer

Buigen/ strekken

Buig en strek afwisselend de ellebogen. Herhaal 10 keer.

Knijpen

Knijp in een balletje of spons.

Vingers

Piano spelen met de vingers of bijvoorbeeld spreiden/sluiten van de vingers.

 

Oefeningen Lymfoedeem been

Ademhalingsoefening

Voer deze oefening uit in buik of ruglig.
Leg de handen in de zij. Adem rustig naar de handen toe, zodat er een buikademhaling ontstaat. Bij inademen zal de buik uitzetten, bij uitademen gaat de buik weer terug.
Adem vervolgens zo diep mogelijk uit, totdat alle lucht eruit is en je heel graag weer wil inademen. Maar wacht daar zo'n 7-10 tellen mee. Adem daarna weer rustig met een buikademhaling door. Herhaal het in totaal 3 keer.

Houding
Let goed op uw houding. Borst vooruit, schouders laag, kin intrekken en kruin omhoog. Maak u lang.

 

Rotatie Nek

Ga rechtop zitten. Draai rustig het hoofd van de ene naar de andere zijde. Kijk in de richting van de beweging. Probeer geleidelijk te verbeteren totdat de kin in lijn met de schouder komt. 10x herhalen.

image
 

Kantelen Hoofd

Ga rechtop zitten en kantel het hoofd met het oor naar de schouder. Let op dat u de schouder niet optrekt. 10 tellen oprekken, vervolgens de andere kant op.

image
 

Heup buigen

Deze oefening kunt u zowel zittend als liggend uitvoeren. De voorkeur gaat uit naar liggend. Omdat u dan van volledig strekken naar volledig buigen gaat en dus een grotere beweging plaats vindt. Herhaal 10 keer.

Heup strekken

Laat het been langs het bed naar beneden hangen zodat de heup nog verder strekt.

image
 

Kleermakershouding

Ruglig of zit met benen gebogen, vervolgens de knieën afwisselend naar buiten bewegen en weer naar elkaar toe.

image
 

Knie buigen

In ruglig het been buigen, door de hiel schuivend over het bed naar de billen te brengen.

image
 

Oefeningen veneus oedeem

Oefening 1

Op de rug gaan liggen, de handen onder de nek, de benen uitgestrekt. De dijen zo diep mogelijk tegen de buik plooien. De benen afwisselend naar het plafond uitstrekken en traag laten zakken, zonder ze te buigen.

image
 

Oefening 2

Op de rug gaan liggen, de benen hoger plaatsen (men kan hiervoor een omgekeerde stoelgebruiken) en ondersteunen tot halverwege de kuiten.
De tenen volledig strekken, dan weer buigen, strekken, buigen, enz.

image
 

Oefening 3

Zelfde houding als in oefening 2. Met de grote tenen cirkels beschrijven door de voet rond de enkel eerst in de ene, en dan in de andere richting te draaien en dit gedurende een halve minuut.

image
 

Oefening 4

Zelfde houding als in oefening 2. De tip van de voeten afwisselend naar voren en naar achteren bewegen.

image
 

Oefening 5

Op de rug gaan liggen. Voor de beide benen afwisselend, de dij tegen de buik plooien, de voet met de hand vastgrijpen, vervolgens het been naar het plafond uitstrekken en de handpalm over de enkel, de kuit, de knie en de dij laten glijden en aldus een lichte massage uitvoeren.

image