Bekkenbodemtherapie - Adviezen & Oefeningen

Adviezen

Goede houding voor het plassen

Voor het plassen is het van belang goed rechtop te zitten, omdat de plasbuis zich dan in een verticale positie bevindt:

image
 

Goede houding voor de ontlasting 

Voor het ontlasten is het van belang wat onderuit te zitten, omdat het rectum en de anus zich dan in een verticale positie bevinden:

image
 

Plasinstructie

  • Om te plassen gaat u rechtop op de wc zitten.
  • De voeten plat op de grond en licht naar buiten gedraaid zoals ook de knieën. De kleding laat u tot over de knieën zakken.
  • Nu probeert u de bekkenbodem te ontspannen om goed te kunnen plassen, hiervoor neemt u rustig de tijd.
  • Bent u klaar spant u de bekkenbodem één keer aan en laat weer los, daarna kantelt u rustig het bekken een aantal keren voor- en achterover. Zo kunnen ook de laatste restjes urine naar de plasbuis stromen en kunnen deze uitgeplast worden.

oefening bekken verticaalOefeningen

Heeft u klachten bij plassen/ontlasting dan is het verstandig om een afspraak met Foke te maken. Zij kan namelijk goed beoordelen of u oefeningen moet doen voor het sterker maken van de bekkenbodem of juist ontspanningsoefeningen. Ook geeft ze u adviezen specifiek op u situatie van toepassing.


Voor pijnklachten van het bekken of lage rug kunt u de volgende oefening proberen. Helpt dit niet dan is het raadzaam om een afspraak met ons te maken.

  1. Schuiven met benen
    Klik op deze link voor een instructiefilmpje
  2. Kleermakershouding: Ga op de rug liggen zet de benen gebogen neer met de voeten tegen elkaar. Laat nu de knieën naar buiten zakken. Laat de benen dan uithangen 10-30 seconden. Ga niet steeds met de knieen naar binnen en naar buiten!
  3. Hol/bol: Ga in kruiphouding zitten met de knieen recht onder de heupen en de handen recht onder de schouders. Maak nu afwisselend een holle en bolle rug. Beweeg hierbij niet naar voor of achter.